[pagevisual]

Alleen de vorm maakt de inhoud tot iets dwingends

Door: Bert Knol

Als voormalig rechterhand van de bekende trendwatcher, Adjiedj Bakas, weet ik hoe belangrijk het is om je boodschap, dienst en/of product te ‘verpakken’. Immers, de zintuigen willen ook wat. Zeker in een tijd dat ‘we het niet zo goed meer weten’ en we behoefte hebben aan toverkollen, waarzeggers en toekomstvoorspellers. Jarenlang dacht ik dat alles wat je doet zeer inhoudelijk moest zijn. Niet zo verwonderlijk als je een universitaire achtergrond hebt. Maar na twintig jaar bedrijfsleven weet ik wel beter…

Het belang van de vorm

Bij het grote warenhuis heb ik geleerd dat het prijzencircus beter verkoopt dan een informatieve brochure. Bij de sigarettengigant heb ik ontdekt dat ‘blonde promoteams’ meer teweeg brengen dan de vermelding van risico’s van roken en de vermelding van het aantal milligram teer en nicotine op het pakje. Bij het op één na grootste uitzendbureau heb ik gezien dat een simpele kruiwagen meer doet dan het selecteren op competenties. En bij het bijzondere communicatiebureau heb ik ervaren dat het maken van de film “Cool” met Theo van Gogh meer aandacht genereert dan een arbeidsmarktcampagne “Werken bij het Rijk”. Kortom: alleen de vorm maakt de inhoud tot iets dwingends.

Ook leren is beleven

Dat geldt ook voor leertrajecten. Ik kan u verzekeren dat ik er vele heb geproefd. Degene die mij het meeste zijn bijgebleven sprongen er uit, omdat er voor specifieke werkvormen dan wel methodieken was gekozen. Zo heb ik begin 2000 een organisatieveranderingstraject vanuit het ‘Disney Institute’ mogen volgen. De combinatie van het gebruikmaken van alle zintuigen maakte deze leergang bijzonder: harde muziek, diagonale presentaties, fysieke oefeningen en praktische opdrachten ‘on-the-job’ maakten het geheel tot een unieke belevenis. Dus leren is ook beleven.

Verrassend evenwicht tussen vorm en inhoud

En juist dat weten wij bij Sioo maar al te goed. Desalniettemin staat de inhoudelijkheid van onze programma’s bovenaan. Daarom is de cirkel voor mij nu rond. Terug in de ‘moederschoot Sioo’ vanwege haar maagdelijke inhoudelijkheid. Daar ben ik blij om. Evenwicht tussen vorm en inhoud. Maar met mijn achtergrond moet u niet vreemd opkijken dat u als alumnus eerdaags informatief gesms’t wordt, dat u als deelnemer van het traject “Sturen van Veranderingen in Organisaties” opeens een paardenkoets mag mennen of dat u tijdens het traject “In de wind” een team op een mammoettanker moet adviseren over de te volgen ‘koers’. En denk dan: “hé, dat is die man van de vorm”. Altijd op zoek naar verandering, vernieuwing en verbetering.

Dit bericht is geplaatst op vrijdag 27 maart 2009 om 15:39 onder Algemeen. U kunt de reacties volgen via de RSS 2.0 RSS-feed. U kunt een reactie achterlaten of een link op uw eigen website plaatsen.

Geef een reactie