[pagevisual]

Co-creatie bij in-company organisatie ontwerpen

Door: Brechtje Kessener

“Ik zal de twee varianten ook nog even toelichten”, begin ik. We zitten met z’n vijven in een van de vergaderzaaltjes bij Sioo: Marc, hoofd P&O Advies van een grote verzekeraar, Marlinde en Connie, twee van zijn senior-adviseurs, mijn collega Peter Paul en ikzelf. De senior adviseurs zijn volwaardig lid van het management team van hun business lines en fungeren echt als Partner in Business. De dynamiek in de financiële sector is groot en dat heeft natuurlijk ook zijn weerslag op deze verzekeraar. Die verzekeraar wil het vertrouwen van klanten terugwinnen en in daden ook echt waarmaken, onderzoekt multi-access mogelijkheden en moet de strengere wet- en regelgeving implementeren. De verschillende business lines hebben hun eigen uitdagingen van winstgevendheid, huis op orde of innoveren. De senior adviseurs merken dat daarbij de onderbouwing van de keuzes van de organisatie-inrichting soms sterker kan. Zal zo’n nieuwe inrichting echt betere resultaten opleveren? Ze zoeken een leertraject om zichzelf verder te scholen in de organisatiekunde en het ontwerpen van organisaties. We zitten voor de derde keer bij elkaar, na een eerste kennismakingsgesprek en een gesprek waarin we onze visie op het ontwerpen van organisaties hebben toegelicht. Vandaag ontwerpen we gezamenlijk het leertraject en als startpunt heb ik twee goede varianten gemaakt.

“Kijk, in deze eerste variant wisselen leren en werken elkaar sterk af en word je meteen uitgedaagd om je eigen business line te analyseren en te herontwerpen, ….” ga ik verder. Met behulp van de schematische tekeningen van de twee leertrajecten licht ik de verschillen toe. Die zitten in de didactische aanpak, de wijze waarop de MT’s kunnen worden betrokken, de invulling van de actuele thema’s, de ruimte voor ontwerpmethodologie en veranderkunde en het wel of niet vastpakken van de eigen P&O organisatie. “Dat laatste willen we er sowieso graag in”, geven Connie en Marlinde aan. “Het lijkt me goed als we van elke business line een MT lid uitnodigen voor de sessies over de verschillende archetypische ontwerpmethoden”, brengt Marc in, “kan dat ook met voorbeelden vanuit andere organisaties?” Het is leuk en inspirerend om zo samen aan de slag te zijn. De sfeer is goed en we wisselen argumenten uit en onderzoeken die. Dit is meteen een goede illustratie van ‘methodisch ontwerpen’. “Hoe maken we de verbinding met de medior adviseurs, waar en hoe kunnen we hen aanschakelen?”, is de laatste puzzel die we oppakken.

We onderzoeken een aantal mogelijkheden met hun voor- en nadelen en kiezen er een. Dit voelt goed. In een krappe anderhalf uur hebben we samen een leertraject ontworpen waarvan we zeker weten dat het bijdraagt aan de beoogde ontwikkeling van de adviseurs en de verzekeraar. Marc, Marlinde en Connie zijn ook erg enthousiast: “We hebben allemaal al zin om te beginnen”. “Zo zie je hoe leuk en goed het is om hierbij samen op te trekken”, glimt collega Peter Paul, “en hoe ingewikkeld een aanbesteding waarbij je niet mag overleggen dan is”, verzucht hij erachteraan.

Tags: , ,

Dit bericht is geplaatst op maandag 19 maart 2012 om 15:17 onder Algemeen, Organisatiekunde, Organisatieontwerp, Systeemdenken. U kunt de reacties volgen via de RSS 2.0 RSS-feed. U kunt een reactie achterlaten of een link op uw eigen website plaatsen.

Geef een reactie