[pagevisual]

De controllers rukken op!?

Door: Brechtje Kessener

Met een druk op het rode telefoontje beëindig ik het gesprek met de vijfde controller die ik deze weken spreek. Dit was een oud collega van Jan, een controller in de tweede leergang van het Designing Complex Organizations () programma. Hij vindt het programma zeer waardevol, net als Edwin, een controller in het 1 programma. Beiden geven aan dat het controllersvak hen veel zicht geeft op de financiële stromen en daarmee ook over de gehele organisatie. Maar dit overzicht is niet gelijk aan inzicht in wat en hoe het ook beter zou kunnen. Het aspect financiën is belangrijk maar niet alles bepalend, dat snappen zij ook wel. Hun project ging/gaat dan ook over de koppeling van de financiële control met een strategische control op de (niet-financiële) doelen van respectievelijk hun jeugdgevangenis en gemeente.

Twee in twee achtereenvolgende leergangen, terwijl ik in de tien jaar dat ik nu bij Sioo werk er nauwelijks een ben tegengekomen? En nog enthousiast ook! Dat wilde ik verder onderzoeken. Wellicht ligt hier een nieuwe doelgroep voor Sioo en of de DCO? Dus ik met hen in gesprek. En zij waren zo aardig me weer door te verwijzen naar oud-collega’s zodat ik mijn beeld verder kon verfijnen. Maar wat blijkt – jazeker, er zijn verschillende controllersbladen… maar nee, geen van ‘mijn’ leest ze. En oh ja, er is ook een controllersinstituut, waar onder andere een opleidingsoverzicht geboden wordt… Maar nee, geen van ‘mijn’  heeft hier ook gezocht. En nee, ze zijn ook geen lid van een controllersvereniging o.i.d. Ze zien wel andere , binnen het eigen concern bijvoorbeeld, dat dan weer wel. Tsja… wat brengt dit me nu? Ik weet het nog even niet…

Tags: , ,

Dit bericht is geplaatst op maandag 3 januari 2011 om 15:12 onder Algemeen, Designing Complex Organizations, Professionaliseren. U kunt de reacties volgen via de RSS 2.0 RSS-feed. U kunt een reactie achterlaten of een link op uw eigen website plaatsen.

Geef een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te posten.