[pagevisual]

De realiteit van de praktijk in DCO

Gastblog door: Roeli Pot (Business Change Manager, Rabobank)

In mei 2010 startte ik met het mastertraject Designing Complex Organizations, kortweg DCO. Dit traject heb ik in 2011 succesvol afgerond. Ik mag mij nu, dankzij DCO, Master in Work and Organization noemen. Marije Kapinga benaderde mij onlangs, op verzoek van Brechtje Kessener, met de vraag wat te schrijven over de master, onder meer om de nieuwe DCO brochureonder de aandacht te brengen. Dat doe ik graag, want als business change manager heb ik veel aan DCO gehad. In mijn functie inventariseer ik de wensen en eisen van gebruikers ten aanzien van de ICT-toepassingen die we inzetten voor het digitaliseren van HR processen. Voor de DCO-opdracht heb ik uitgewerkt hoe de opleidingsfunctie eruit zou kunnen zien als gevolg van (onder andere) de ontwikkeling en implementatie van een nieuw Learning Management Systeem. Dat systeem is bedoeld voor ongeveer 35.000 medewerkers van de Rabobank. Het uitgangspunt bij de inrichting van het systeem was dat de verantwoordelijkheid voor leren en opleiden direct in handen van de medewerker en manager kwam te liggen. Dat had niet alleen gevolgen voor deze gebruikers, maar ook voor de rol van de HR professional, zoals hun ondersteuning van leerprocessen en de registratie en rapportage. Vooral het inzichtelijk maken van de mate waarin de medewerker ‘deskundig’ is en voldoet aan de eisen van wet- en regelgeving was een belangrijke eis bij de inrichting van het systeem en de processen die het faciliteert.  Wet- en regelgeving eisen dat opleidingsprofielen bijgehouden worden en inzichtelijk zijn. In mijn organisatie is de impact van ICT groot. Een nieuwe ICT-applicatie leidt heel vaak tot een verschuiving van verantwoordelijkheden en rollen, naast het invoeren van nieuwe werkprocessen. Dit zorgt voor veel dynamiek in de organisatie. Mijn ervaring is dat de impact van ICT op organisatiestructuren nogal eens onderschat wordt.

Bij DCO heb ik geleerd om met andere ogen te kijken naar de ontwikkeling van organisaties, met name vanuit het perspectief van de klant. De vraag ‘wie is je klant?’ zette mij weer opnieuw aan het denken. Ik leerde vooral te kijken vanuit verschillende perspectieven: van buiten naar binnen, vanuit werkgevers-, werknemers- en klantperspectief, vanuit de organisatie als geheel, maar ook vanuit systemen, middelen en faciliteiten. In mijn geval was het belangrijk om de wensen van de gebruikers (klanten) zo goed mogelijk te borgen in gestandaardiseerde systemen en processen, zeker met het oog op de externe wet- en regelgeving. Sterk aan het programma was dat ik de kennis kon toepassen in de organisatie en de feedback hierop mee terug kon nemen naar de groep. DCO staat open voor de realiteit van de praktijk. Die is weerbarstig, maar heeft de nieuwe kennis en inzichten hard nodig. Benieuwd naar dit mastertraject? Bekijk de nieuwe brochure eens, zou ik zeggen. Hij is te vinden op www.sioo.nl/dco

Dit bericht is geplaatst op donderdag 20 december 2012 om 12:53 onder Algemeen, Designing Complex Organizations, Gastblog, Organisatieontwerp. U kunt de reacties volgen via de RSS 2.0 RSS-feed. U kunt een reactie achterlaten of een link op uw eigen website plaatsen.

Geef een reactie