[pagevisual]

Exit MBA, deskundigheid aan de macht!?

Door: Brechtje Kessener

Het is zondagavond, ik zit lui op de bank voor de tv: Naema Tahir eindigt haar column in Buitenhof gepassioneerd met “Laten we een voorbeeld nemen aan Cruyff en alle eruit gooien. De deskundigheid moet weer aan de macht!!” Kern van haar betoog is dat , die denken dat ze met de economische lessen vanuit de ’s elke willekeurige sector in de maatschappij kunnen managen, enorme schade aanrichten door het gebrek aan vakinhoudelijke kennis.

Glimlachend druk ik op het knopje van de afstandbediening om de tv uit te zetten. Haar passie zet me aan tot nadenken. Haar geluid sluit aan bij het pleidooi van Mintzberg en bij activistische boeken als ‘De intensieve menshouderij’ en ‘Bij welke reorganisatie werk jij”. Een sympathiek geluid want ook ik geloof heilig dat heel veel organisaties echt veel beter kunnen functioneren en presteren, zowel voor de mensen binnen die organisaties als voor haar klanten.

Maar ik vind het ook wat kort door de bocht. Ik geloof niet dat managers alles verpesten. Ik geloof ook niet dat professionals het echt beter zullen doen, daarvoor zie ik teveel professionals die doorschieten in hun persoonlijke professionele hobby’s en de ballen verstand hebben van organiseren. Echt, dat werkt ook niet! De organisatierealiteit is complexer dan de tegenstelling kan vatten.

Binnen ‘mijn’ Sioo masterprogramma Designing Complex Organisations (DCO) onderzoeken en ontwikkelen we verschillende wijzen van organiseren. We (h)erkennen nu drie wezenlijk verschillende manieren. Naast de bovengenoemde ‘economische manier’ en ‘professionele manier’ onderscheiden we ook nog een ‘rationele, logistieke manier’. Elk met eigen achterliggende logica, met eigen organiseerprincipes en ontwerpprocessen. Ik ben ervan overtuigd dat een combinatie van alle drie nodig is. Goed organiseren is een vak op zichzelf! Zowel managers als professionals beheersen dit vak nog onvoldoende en zouden beter moeten leren organiseren. Onderdeel daarvan is dat de manager de professie en haar dilemma’s erkent, en dat de professional leert om ook economisch te redeneren.

Tags: , , , , , ,

Dit bericht is geplaatst op maandag 18 april 2011 om 13:52 onder Algemeen, Designing Complex Organizations, Organisatiekunde. U kunt de reacties volgen via de RSS 2.0 RSS-feed. U kunt een reactie achterlaten of een link op uw eigen website plaatsen.

Geef een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te posten.