[pagevisual]

Op bezoek in Turkije…

Door: Gerhard Smid

Terwijl de Turkse president een staatsbezoek aan Nederland brengt, zijn we met twee Sioo groepen(Executive Change Managament en Succesvol Besturen van Ziekenhuizen) in Turkije voor een studiereis.  De aankomende ziekenhuisbestuurders zijn sinds afgelopen maandag in Istanbul om de ontwikkelingen in de ziekenhuiszorg in deze stad van 12 miljoen mensen te bestuderen. Hier is echt alles te vinden en de contrasten zijn enorm.

Afgelopen dinsdag brachten we een bezoek aan een groot academisch ziekenhuis. Via een poort kwamen we in een soort woonwijk, met allemaal paviljoens en grote gebouwen. In een lekker voorjaarszonnetje was ’t er een enorm gekrioel van mensen, families, ambulances en taxi’s.

Studenten leiden ons rond. De panden kunnen wel een verfje gebruiken, stratenmakers zouden er ook aardig wat uren kunnen maken. Binnen zijn er verschillen. Enorme gangen met honderden mensen die wachten op een afspraak bij een polikliniek (800.000 per jaar). Maar er zijn ook keurige verpleegafdelingen (1.000 bedden). Alles bij elkaar lijkt het wel het WG terrein in Amsterdam  in de jaren ’60, alleen hier verzorgen mensen hun familielid. Een gesprek met de decaan verheldert veel: “no money”. De medische opleidingen staan uitstekend aangeschreven, ze kunnen de beste studenten selecteren en wie klaar is, heeft de beste kansen voor een plek bij de opleidingen voor medisch specialist. Een beleidswijziging van de overheid dwingt ook dit ziekenhuis om alle patiënten aan te nemen. Dat leidde tot een niet te stuiten patiëntenstroom, de zorg is nagenoeg gratis. Voor studenten is het fantastisch, ze kunnen héél veel ervaring opdoen. Bestuurlijk is het een crime, het ministerie geeft wel heel veel verantwooordelijkheid maar nauwelijks bevoegdheden en middelen. Terwijl er zoveel te doen is en voor verbetering vatbaar is.

Een paar uur later staan we in een ziekenhuis van oogartsen. Fantastisch georganiseerd, mooi geklede mensen, goede outillage, zoevende liften. We kijken mee bij een laseroperatie uitgevoerd door een Nederlands sprekende oogarts. Erg leuk om in een Heerlens accent te worden voorgelicht. Dit ziekenhuis is de bakermat van een expanderende businessformule. Daarbij krijgt de turkse bevolking exact dezelfde zorg en behandeling als de medisch toeristen die hier komen voor een laserbehandeling. Medisch, technisch topkwaliteit, weldadig wat care betreft. Business excellence in combinatie met excellente cure & care. Het geld valt ons zo vanzelf toe, aldus onze gastvrouw.

Onze gesprekken gaan veel over wat we zien, of we het kunnen begrijpen, of we onze mening even kunnen uitstellen, en natuurlijk ook: wat zijn hier voor kansen, en hoe zit dat thuis eigenlijk. En hoe ga je daar vanuit een bestuurlijke rol op instappen?

Dit bericht is geplaatst op donderdag 19 april 2012 om 14:48 onder Algemeen, Succesvol Besturen van Ziekenhuizen, Zorg. U kunt de reacties volgen via de RSS 2.0 RSS-feed. U kunt een reactie achterlaten of een link op uw eigen website plaatsen.

Geef een reactie