[pagevisual]

Pendelen tussen passie en de buitenwereld

Door: Marguerithe de Man

In Kaap Doorn, in subzaal C om precies te zijn, zit een groepje In de Wind deelnemers. Voor vandaag staat de eerste Businesslabdag van het programma ingepland. Tijdens de In de Wind-labdagen de deelnemers een eigen vernieuwende propositie voor klanten. Het is nog flink zoeken voor ze.

We maken een rondje. Waar staat iedereen? Wat is de volgende stap? Iedere deelnemer heeft een vraagstuk in organisaties uitgekozen waar hij ‘iets’ mee wil. Deelnemer M. heeft er wel zes! Dat wordt kiezen. We nemen gezamenlijk haar zes vraagstukken door en helpen haar door vragen te stellen waardoor ze een keuze kan maken op basis van haar ambitie. Met welk vraagstuk wil zij zich echt verbinden? Waar wil ze op gekend en gevonden worden? Welk vraagstuk  past bij het profiel dat ze als adviseur wil ontwikkelen?

De vraagstukken die ‘noodzakelijke’ klussen blijken te zijn en die deels samenhangen met haar managers rol, vallen af. Eigenlijk is het haar ambitie om zich verder te ontwikkelen op het thema leiderschap. Dit zal waarschijnlijk ook blijken na haar bezoek aan het zogenaamde ‘heembos’. Het heembos is een deel van het model voor dat we in In de Wind gebruiken. Haar volgende stap is dat ze moet   onderzoeken of leiderschap inderdaad haar thema is en zo ja, welk onderdeel van leiderschap haar het meest aanspreekt en op welke manier dit in haar geambieerde profiel past.

Met deelnemer G. voer ik een heel ander gesprek. Deelnemer G. begint in eerste instantie over verschillende manieren om veranderingen aan te lopen in organisaties. Hij benoemt gedoe tussen twee afdelingen binnen zijn organisatie die beide vinden dat ze recht van spreken hebben. Tussen neus en lippen door vertelt hij over een geweldige ambitie die zijn universiteit heeft. De volgende stap voor G. is om zich niet langer te focussen op hoe de veranderingen moeten worden aangelopen en welke afdeling het voor het zeggen heeft, maar op onderzoek doen naar vragen die er écht toe doen. Snapt hij wat er buiten aan de hand is en of en hoe die ambitie daar een antwoord op is. En als dat dan zo is, wat is er dan binnen nodig? De waarom, waartoe en wat vragen zijn nu belangrijker. De antwoorden op deze vragen helpen hem om uit het interne steekspel tussen de afdelingen te blijven. In de terminologie van het model voor innovatie van dienstverlening gaat deelnemer G. naar ‘de uitspanning’ en ‘de uitkijktoren’.

Het ontwerpen van proposities voor klanten vereist dat het vraagstuk gekoppeld is aan ontwikkelingen in de buitenwereld, waar de organisatie zijn toegevoegde waarde levert. Het vraagstuk dient ook gekoppeld te zijn aan de ambitie en het gewenste profiel van de adviseur want dienstverlening is mensenwerk. Als adviseur maak je onderdeel uit van je eigen propositie, maar die propositie is alleen van toegevoegde waarde voor de klant als die propositie een bijdrage levert aan het oplossen van een reëel en belangrijk vraagstuk.

Tags: , ,

Dit bericht is geplaatst op maandag 4 februari 2013 om 13:22 onder Algemeen, In de Wind, Innoveren, Ondernemerschap, Opleidingen. U kunt de reacties volgen via de RSS 2.0 RSS-feed. U kunt een reactie achterlaten of een link op uw eigen website plaatsen.

Geef een reactie